INTELLIGENCE COMMUNITY ASSESSMENT

Assessing Russian Activities and
Intentions in Recent US Elections

| DECL ON:




I This report responds to the President’s request for a comprehensive assessment of the Russian
Government's intentions and actions with respect to recent US elections. The main body of the report
was drafted by CIA, FBI, and NSA, and draws on intelligence information collected and disseminated by
those three agencies. It covers Moscow's use of cyber tools and media campaigns and its motivation and
intention to influence US public opinion.

I  This report is a downgraded version of a more sensitive assessment that has
been provided to recipients approved by the President, including House and Senate leadership and the
leadership of the intelligence oversight committees. The conclusions in this document are all reflected in
the more sensitive assessment, but this document does not include the full supporting information,
including specific intelligence on key elements of the influence campaign.



(U) Scope and Sourcing

(U) Information available as of 29 December 2016 was used in the preparation of this product.

(U) Scope

B This report includes an analytic assessment drafted and coordinated among CIA, FBI, and NSA,
which draws on intelligence information collected and disseminated by those three agencies. It covers
the motivation and scope of Moscow's intentions regarding US elections and Moscow's use of cyber tools
and media campaigns to influence US public opinion. The assessment focuses on activities aimed at the
2016 US presidential election and draws on our understanding of previous Russian influence operations.
When we use the term “we,” it refers to an assessment by all three agencies.

B This report does not include an assessment of the impact that the full scope of Russian activities
had on the actual outcome of the 2016 election. The US Intelligence Community is charged with
monitoring and assessing the intentions, capabilities, and actions of foreign actors; it does not analyze US
political processes or US public opinion. We also do not include information from ongoing investigations.

B /dditional information about Russian cyber activity or supply chain targeting
would prompt us to reconsider our assessment about the scope of Russian intelligence and influence
efforts during the election.

e (U/EEE) For the purposes of this assessment we use DHS's definition of electoral infrastructure
that refers to the information, capabilities, physical assets, and technologies that enable the
registration and validation of voters; the casting, transmission, tabulation, and reporting of votes; and
the certification, auditing, and verification of elections.

(U) Sourcing

B Many of the key judgments in this assessment rely on a body of reporting from multiple sources
that are consistent with our understanding of Russian behavior. Insights into Russian efforts—including
specific cyber operations—and Kremlin views of key US players like President-elect Trump and Secretary
Clinton derive from multiple corroborating sources.

I Some of our judgments about Kremlin preferences and intent are drawn from the behavior of
Kremlin-loyal political figures, state media, and pro-Kremlin social media actors, all of whom the Kremlin
either directly uses to convey messages or who are answerable to the Kremlin. The Russian leadership
invests significant resources in both foreign and domestic propaganda and places a premium on
transmitting what it views as consistent, self-reinforcing narratives regarding its desires and redlines,
whether on Ukraine, Syria, or relations with the United States.



B Assessing Russian Activities and

Intentions in Recent US Elections

ICA 2017-01
5 January 2017

(U) Key Judgments

B Russian efforts to influence the 2016 US presidential election represent the most recent
expression of Moscow’s longstanding desire to undermine the US-led liberal democratic order, but
these activities demonstrated a significant escalation in directness, level of activity, and scope of
effort compared to previous operations.

I  WWe assess Russian President Vladimir Putin ordered an influence
campaign in the summer of 2016 aimed at the US presidential election. Russia’s goals were to
undermine public faith in the US democratic process, denigrate Secretary Clinton, and harm her
electability and potential presidency. We further assess Putin and the Russian Government
developed a clear preference for President-elect Trump. We have high confidence in these judgments
based on a body of intelligence reporting and the public behavior of senior Russian officials and state-
controlled media. We also assess Putin and the Russian Government aspired to help President-elect
Trump’s election chances when possible by discrediting Secretary Clinton and publicly contrasting
her unfavorably to him. CIA and FBI have high confidence in this judgment based on sensitive
information not included in this version of the assessment; NSA has moderate confidence in this
judgment based on the same sensitive information. NSA's confidence in this judgment would be elevated
to high with additional corroborating sources.

I Voscow's approach evolved over the course of the campaign based
on Russia’s understanding of the electoral prospects of the two main candidates. When Moscow

assessed that Secretary Clinton was likely to win the election, the Russian influence campaign began
to focus more on undermining her future presidency.

I Ve assess that Moscow refrained from the full spectrum of actions it
could have taken to influence the US election. We judge that the Kremlin could have disclosed
additional material and could have conducted attacks on electoral infrastructure in the runup to and
on Election Day.

I Further intelligence has come to light since Election Day that, when

combined with Russian behavior since early November 2016, increase our confidence in our
assessments of Russian motivations and goals.

I  Moscow's influence campaign followed a Russian messaging strategy
that blends covert intelligence operations—such as cyber activity—with overt efforts by Russian

Government agencies, state-funded media, third-party intermediaries, and paid social media users
or “trolls.” Russia and the Soviet Union have a history of conducting covert influence campaigns focused
on US presidential elections, which has used intelligence officers and agents and press placements to
disparage candidates perceived as hostile to the Kremlin.



I  he Russian Foreign Intelligence Service (SVR) and General Staff Main
Intelligence Directorate (GRU) both conducted cyber operations against targets associated with the
2016 US presidential election, including targets associated with both major US political parties. We
have high confidence in this judgment.

I V< assess with high confidence that the GRU used the Guccifer 2.0
persona and DCLeaks.com to release US victim data obtained in cyber operations publicly and in
exclusives to media outlets, and that the GRU was directed to pass material it collected to WikiLeaks.

I e GRU obtained and maintained access to elements of several confirmed
and possibly as many as 20 state or local electoral boards, | N
B A DHS assessment indicates the GRU probably was in a position to tamper with
some voter registration databases, but that the types of systems Russian actors targeted or
compromised were not involved in vote tallying. It is unclear what the Russian Government
intended to accomplish with these intrusions, but they may have been exploratory efforts to
determine how vulnerable US electoral systems were to electronic manipulation or preparatory steps
to undermine confidence in the election by creating the impression that results had been altered.

I Russia’s state-run propaganda machine contributed to the influence campaign by serving as
a platform for Kremlin messaging to Russian and international audiences.

I Ve assess Moscow will apply lessons learned from its Putin-ordered
campaign aimed at the US presidential election to future influence efforts. Moscow would have

seen its election influence campaign as at least a qualified success regardless of the outcome of the
election because of its perceived ability to impact public discussion in the United States.

I Ve assess R il be
the next major focus of Russian influence operations, NS



(U) Contents

(U) Scope and Sourcing
(U) Key Judgments

(U) Contents iv
I CIA/FBI/NSA Assessment: Russia’s Influence Campaign

Targeting the 2016 US Presidential Election

I Putin Ordered Campaign To Influence Election 1
I Russian Campaign Was Multifaceted 2
B [nfluence Effort Was Boldest Yet in the US 8
I 2016 Influence Campaign Could Have Been More Extensive 8
I E'ection Operation Signals “New Normal” in Russian Influence Efforts 9
(U) Annexes

A: (U) Russia—Kremlin's TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US 11
B: I Moscow's Efforts To Manipulate Foreign Elections, 2000-16 18
C: (U) Estimative Language 19



I Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US
Presidential Election

(U) Produced jointly under the auspices of the Central Intelligence Agency, the
Federal Bureau of Investigation, and the National Security Agency.



I Russia’s Influence Campaign Targeting the 2016 US

Presidential Election

I Putin Ordered Campaign To

Influence US Election

I < 255ess with

high confidence that Russian President Vladimir
Putin ordered an influence campaign by summer
2016 aimed at the US presidential election, the
consistent goals of which were to undermine
public faith in the US democratic process,
denigrate Secretary Clinton, and harm her
electability and potential presidency. We further
assess Putin and the Russian Government
developed a clear preference for President-elect
Trump. When Moscow assessed later in the year
that Secretary Clinton was likely to win the election,
its influence campaign then focused on
undermining her expected presidency.

I V< also assess Putin and

the Russian Government aspired to help
President-elect Trump's election chances when
possible by discrediting Secretary Clinton and
publicly contrasting her unfavorably to him. CIA
and FBI have high confidence in this judgment
based on sensitive information not included in
this version of the assessment; NSA has
moderate confidence in this judgment based on
the same sensitive information. NSA's confidence
would be elevated to high with additional
corroborating sources.

- I [ trying to influence the

US election, we assess the Kremlin sought to
advance its longstanding desire to undermine the
US-led liberal democratic order, the promotion of
which Putin and other senior Russian leaders
view as a threat to Russia and Putin’s regime. i

B Putin believed the Panama

Papers disclosure and the Olympic doping scandal
were US-directed efforts to defame Russia,
Jjudging from | 2"d his public
comments, suggesting he sought to use
disclosures to discredit the image of the United
States and cast it as hypocritical.

I Putin most likely wanted his

intelligence services to discredit Secretary Clinton
because he has blamed her since 2011 for inciting
mass protests against his regime in late 2011 and
early 2012 and holds a grudge for comments he
almost certainly saw as disparaging him, judging
from press reporting. Given this, we assess with
high confidence that the GRU was directed to pass
material it collected to WikiLeaks and other
intermediaries.

I e assess Putin, his

advisers, and the Russian Government developed a
clear preference for President-elect Trump over
Secretary Clinton. We base this assessment on |j
I nd Russian state
media indicating that Russian officials saw
President-elect Trump as more favorable to key
Russian interests and more in line with Putin’s
preference for leaders he views as dealmakers.
Throughout the election, Russian Government
officials characterized Secretary Clinton and
Democratic politicians as particularly unfriendly to

Russian interests

‘H



o I Beginning in June, Putin’s public
comments about the US presidential race
avoided directly praising President-elect Trump,
probably because Kremlin officials thought that
any praise from Putin personally would backfire
in the United States. Nonetheless, Putin publicly
indicated a preference for the President-elect’s
stated policy to work with Russia, and pro-

Kremlin figures spoke highly about what they saw

as his Russia-friendly positions on Syria and

Ukraine. Putin contrasted President-elect Trump'’s

approach to Russia with Secretary Clinton’s
"aggressive rhetoric,” according to Russian press
reporting.

* I 'V 0scow also saw the election of

President-elect Trump as a way to achieve an
international counterterrorism coalition against
the Islamic State in Iraq and the Levant (ISIL),
according to diplomatic reporting. The Kremlin
has historically preferred Republican over
Democratic candidates, judging that Republicans
had been less focused on democracy and human
rights and were therefore easier to deal with,

B Putin has had many positive

experiences working with Western political
leaders whose business interests, Moscow
assessed, made them more disposed to deal with
Russia, such as former Italian Prime Minister
Silvio Berlusconi and former German Chancellor
Gerhard Schroeder, judging from | 2nd

press reporting G

o I Putin, Russian officials, and other pro-
Kremlin pundits stopped publicly criticizing the
US election process as unfair almost immediately
after the election because Moscow probably
assessed it would be counterproductive to
building positive relations.

I e 2ssess the

influence campaign aspired to help President-elect
Trump's chances of victory when possible by
discrediting Secretary Clinton and publicly
contrasting her unfavorably to the President-elect.
Later in the summer, senior Russian diplomats and
intelligence officers assessed Secretary Clinton was
likely to win the presidency, judging from N
I 2nd Russian press reporting. As
a result, we assess the Russian Government began
to focus more on undercutting Secretary Clinton's
legitimacy and crippling her presidency from its
start, including by impugning the fairness of the
election. Moscow therefore held back some pre-
election influence efforts for potential later use.

* I Bcfore the election, Russian
diplomats had both publicly denounced the US

electoral process and privately developed plans
to publicly call into question the validity of the
results, I
I Pro-Kremlin bloggers had prepared a
Twitter campaign, #DemocracyRIP, on election
night in anticipation of Secretary Clinton's victory,
according to well-informed Russian journalists.

* B V/oscow had additional information it
obtained from cyber collection against US
government and non-government targets that it
could have used against a Clinton
Administration’s policies and nominees, based on

I R ssian

intelligence collection efforts.

I Russian Campaign Was Multifaceted
I ) OsCoW's use of

disclosures during the US election was
unprecedented, but its influence campaign
otherwise followed a longstanding Russian
messaging strategy that blends covert intelligence
operations—such as cyber activity—with overt
efforts by Russian Government agencies, state-
funded media, third-party intermediaries, and paid
social media users or “trolls.”



* B PUtin approves influence

campaigns—particularly those that would be
politically sensitive—gives strategic guidance,
and delegates tactical moves to Russian agencies
and their officers to pursue independently,

* I '/ OSCOW'S campaign

aimed at the US election reflected years of
investment in its capabilities, which Moscow has
honed in the former Soviet states, | N

* I By their nature, Russian influence
campaigns are multifaceted and difficult to
attribute to a given decisionmaking center or
individual because they use a mix of agents of
influence, cutouts, front organizations, and false-
flag operations designed to create deniability.
Moscow demonstrated this during the Ukraine
crisis in 2014, when Putin, we judged, had
authorized Russia’s involvement in eastern
Ukraine, denied it publicly, and delegated aspects
of implementation to Kremlin advisers, military
officers, and separatist leaders.

I The Kremin's campaign

aimed at the US election featured disclosures of
data obtained through Russian cyber operations
via WikiLeaks, as well as via the Guccifer 2.0
persona® and DCLeaks.com, which are both likely
GRU operations; GRU intrusions into US state
electoral infrastructure; and overt propaganda.
Russian foreign intelligence collection both
informed and enabled the influence campaign,

I
I, Cyber Espionage

Against US Political Organizations. \We assess
that the SVR and GRU both conducted cyber
operations against targets associated with the 2016
US presidential election, including targets

@ (U) The persona referring to itself as “Guccifer 2.0" claims it
chose its name in homage to Guccifer, an imprisoned Romanian
hacker named Marcel Lazar, who hacked and publicly disclosed
information from the email accounts of an adviser to Secretary

associated with both major US political parties. We
have high confidence in this assessment because it
is based on a body of NG
intelligence reporting that reinforces and
elaborates on publicly available commercial cyber
analyses.

* EEEEE) Despite the Russian

intelligence services' generally sophisticated
cyber operations, their large-scale approach and
human error in execution created opportunities
to gain insight into their efforts through
intelligence collection.

) Ve assess the SVR

conducted foreign intelligence collection against
the US primary campaigns and on think tanks and
lobbying groups likely to shape future US policies.
In July 2015, the SVR gained access to Democratic
National Committee (DNC) networks and
maintained that access until at least June 2016,
I S-0orate
intelligence indicates that the SVR by late 2015 had
gained and maintained access to think tanks and
political groups from which they collected
intelligence on the election campaign.

B SR collected material was
provided as foreign intelligence reports to senior
Russian officials, |
I

I The GRU probably began

cyber operations aimed at the US election by
March 2016, [ The
GRU was preparing a spearphishing operation to
target Secretary Clinton’s staff and the Democratic
Party, other political targets, foreign governments,
and NGO employees.

I Ve assess that the

campaign, which ran from March through July
2016, resulted in the compromise of the personal

Clinton and others. The communications revealed the existence
of Secretary Clinton’s personal email server. Guccifer also
claimed to have hacked Secretary Clinton’s personal email
server, but later admitted he invented the claim.



e-mail accounts of Democratic Party officials and

political figures, G
I B/ May, GRU cyber
infrastructure had connected to the DNC and
exfiltrated large volumes of data, |

I
B GRU actors in early July used

known GRU infrastructure to log in to e-mail
accounts belonging to state- and federal-level
Republican campaigns and several Political
Action Committees (PACs) supporting that party,
according to CIA analysis of
technical data. We assess with high confidence
that the GRU targeted a company that managed

domains for Republican campaigns and PACs and

a domain that the Republican National
Committee (RNC) had previously used. GRU
efforts compromised entire e-mail accounts,
I RN\ C officials told
the FBI that the domain had not been used for at
least six years.

I Public Disclosures of
Russian-Collected Data. \We assess the GRU used

both the Guccifer 2.0 persona and DCLeaks.com
operationally to release US data obtained in GRU
cyber operations publicly and in exclusives to
media outlets. We have high confidence that
Guccifer 2.0 and DCLeaks.com published GRU-
hacked data, but moderate confidence that they

were under direct GRU control
N
I, ¢ base our

judgments on several factors: the information that
was disclosed was information we assess the GRU
accessed as part of its operations against US
political targets; the initial data leak occurred the
day after the US cybersecurity firm CrowdStrike
publicized Russia’s intrusion into the DNC; and

signals intelligence placed the operators of
Guccifer 2.0 and DCLeaks.com in Russia.

I Guccifer 2.0, who claimed

to be an independent Romanian hacker, made
multiple contradictory statements and false
claims about his identity throughout the election;
I ntelligence indicated the persona was
controlled from Russia, and press reporting
suggests more than one person claiming to be
Guccifer 2.0 interacted with journalists, based on

gt

interactions with the press.

B Content that we assess was
taken from |

I -2 accounts
targeted in March 2016 by a GRU cyber
espionage unit subsequently appeared on
DCleaks.com in June.

B On several occasions, the

administrators of Guccifer 2.0 and DCLeaks.com
logged in to accounts associated with those
personas using a Russia-based mobile

broadband provider GGG
o ———r e —

I 2'though they generally attempted
to obscure the source of their Internet traffic.

I Ve assess that the GRU

was directed to pass material it acquired from the
DNC to WikiLeaks. We have high confidence in this
judgment. We assess that the Russian Government
also passed to WikiLeaks material collected on a
senior Democratic Party official. We lack insight
into whether WikiLeaks was witting of Russian
involvement in either case and whether the Russian
Government controlled the timing and content of

releases. |G

o I [ carly September, Putin deflected a
reporter's question about Russian Government
involvement in the disclosure of DNC data to
WikiLeaks, saying publicly it was important the
data was exposed, calling the search for the



source of the leaks a distraction, and denying
Russian “state-level” involvement.

* I "VI0scow most likely

chose WikiLeaks because of its self-proclaimed
reputation for authenticity. Disclosures through
WikiLeaks did not contain any evident forgeries.
As part of its disclosures related to a senior
Democratic Party official, WikiLeaks released the
original spearphishing e-mail that we assess GRU
cyber actors created.

* I "he Kremlin's principal international
propaganda outlet RT (formerly Russia Today)
has actively collaborated with WikiLeaks. RT's
editor-in-chief visited WikiLeaks founder Julian
Assange at the Ecuadorian Embassy in London in
August 2013, where they discussed renewing his
broadcast contract with RT, according to Russian
and Western media. Russian media subsequently
announced that RT had become "the only
Russian media company" to partner with
WikiLeaks and had received access to "new leaks
of secret information.” RT routinely gives Assange
sympathetic coverage and provides him a
platform to denounce the United States.

I, These election-

related disclosures reflect a pattern since 2014 of
the GRU using hacked information in targeted
influence efforts against targets such as Olympic
athletes and other foreign governments. Such
efforts have included releasing or altering personal
data, defacing websites, or releasing e-mails.

B A rrominent target since the
2016 Summer Olympics has been the World Anti-

Doping Agency, with leaks that we assess to have
originated with the GRU and that have involved
data on US athletes.

I A though we saw Russian

collection on some Republican-affiliated targets,

I Russian Cyber Intrusions
Into State Electoral Infrastructure. The GRU

accessed elements of several confirmed and
possibly as many as 20 state or local electoral

boards, I
I - d it was probably in a position to
tamper with at least some voter registration

databases, according to a DHS assessment. It is
unclear what the Russian Government intended to
accomplish with these intrusions, but they may
have been exploratory efforts to determine how
vulnerable US electoral systems were to electronic
manipulation or preparatory steps to undermine
confidence in the election by creating the
impression that results had been altered.

* I " |ate June and early July 2016,

probable GRU cyber actors compromised a
California voter registration organization’s e-mail

accoun S

B Unidentified actors using GRU
infrastructure on 12 July compromised the Illinois
State Voter Information Center using seven
Internet Protocol (IP) addresses registered to
King Servers, a Russian company that provides
virtual private network (VPN) services that
obscure the source of Internet traffic, | N

I
B Since early 2014, US-based

Russian intelligence officers have collected on US
electoral processes and related technology and
equipment, I

I | such collection
probably fed GRU targeting efforts.

I Unidentified actors operating from
leased commercial infrastructure commonly used
in GRU operations also targeted US state and local
voter registration systems. We have low confidence
in attributing these reports to the GRU because
such services are commonly used by
cybercriminals, who probably conducted at least
some of the intrusion attempts to collect
personally identifiable information on US victims.



* Il State governments, using DHS-provided
sensors, detected Internet traffic between the
King Servers IP addresses and 18 states from
June to early November 2016, and 13 of those
states reported malicious activity related to one
of the reported IP addresses.

* B /s of January 2016, an e-mail address
associated with a suspected GRU actor made
connections to the King Servers domain. The
suspected GRU actor had leased VPN services
from King Servers through December 2009, a gap

of several years, |G

I The types of systems we

observed Russian actors targeting or
compromising are not involved in vote tallying. We
have not detected the sorts of Russian Government
cyber accesses that would have allowed Moscow to
alter vote tabulations. Additional intelligence
information on Russian cyber activity or supply
chain targeting of election-related hardware or
software would prompt us to reconsider our
assessment about the scope of Russian intelligence
efforts during the election.

o B ) Between December 2015 and
June 2016, GRU cyber actors scanned an
identified US-based third-party vendor of
electronic voting equipment and services,
@

I Russian Propaganda Efforts. Russia's

state-run propaganda machine—comprised of its

domestic media apparatus, outlets targeting global
audiences such as RT and Sputnik, and a network
of quasi-government trolls—contributed to the
influence campaign by serving as a platform for

Kremlin messaging to Russian and international

audiences. State-owned Russian media made

increasingly favorable comments about President-
elect Trump as the 2016 US general and primary
election campaigns progressed while consistently
offering negative coverage of Secretary Clinton.

* I Russian state-owned media coverage of
President-elect Trump early in the primaries
characterized him as just one of several “fringe”
figures who had a minimal chance to win but
high potential to disrupt the US political system.
English-language RT Online featured an editorial
on 7 February 2016 on the Republican primaries
in which it called President-elect Trump part of
the "Republican radical fringe,” and a pro-Kremlin
expert wrote the same week that his victory
would be a “fundamental disruption” of the US
political system.

* I Starting in March 2016, Russian
Government-linked actors began openly
supporting President-elect Trump's candidacy in
media aimed at English-speaking audiences. RT
and Sputnik—another government-funded outlet
producing pro-Kremlin radio and online content
in a variety of languages for international
audiences—consistently cast President-elect
Trump as the target of unfair coverage from
traditional US media outlets that they claimed
were subservient to a corrupt political
establishment.

o I Russian media hailed President-elect
Trump's victory as a vindication of Putin’s
advocacy of global populist movements—the
theme of Putin’s annual conference for Western
academics in October 2016—and the latest
example of Western liberalism’s collapse,

according to | Russian and Western
press reporting.

I As the US presidential campaign
progressed, Kremlin support for President-elect
Trump was evident in domestic media coverage,
coincident with the broader influence campaign.
Putin’s chief propagandist Dmitriy Kiselev used his
flagship weekly newsmagazine program this fall to
cast President-elect Trump as an outsider
victimized by a corrupt political establishment and
faulty democratic election process that aimed to
prevent his election because of his desire to work
with Moscow, judging from Russian state media

and I international press reporting.



* Il Pro-Kremlin proxy Vladimir Zhirinovskiy,
leader of the nationalist Liberal Democratic Party
of Russia, proclaimed just before the election that
if President-elect Trump won, Russia would “drink
Champagne” in anticipation of being able to
advance its positions on Syria and Ukraine. The
head of Russia’s most prestigious public polling
center told a Washington audience later in
November that Russians regarded the election
results as another in what they see as a series of
Putin’s successes.

* Bl Kremlin-controlled media sometimes
communicated support for the President-elect by
attacking Secretary Clinton for her positions on
the Middle East and then citing President-elect
Trump'’s position on the same issues.

I R7's coverage of Secretary Clinton
throughout the US presidential campaign was
consistently negative and focused on her leaked e-
mails; alleged corruption, poor physical and mental
health, and ties to Islamic extremism. Some Russian
officials echoed Russian influence campaign talking
points that Secretary Clinton’s election could lead
to a war between the United States and Russia.

B [» August, a think tank the

Kremlin uses to privately channel pro-regime
messaging to Russian domestic and international
media suggested avenging Western reports on
Putin’s health by airing segments devoted to
Secretary Clinton’s alleged health problems,

* R On 6 August, RT published an English-
language video called “Julian Assange Special: Do
WikiLeaks Have the E-mail That'll Put Clinton in
Prison?” and an exclusive interview with Assange
entitled “"Clinton and ISIS Funded by the Same
Money.” RT’s most popular video on Secretary
Clinton, "How 100% of the Clintons’ ‘Charity’
Went to...Themselves,” had more than 9 million
views on social media platforms. RT’'s most
popular English language video about the
President-elect, called “Trump Will Not Be

Permitted To Win,” featured Assange and had 2.2
million views.

* W For more on Russia's past media efforts,

please see Annex A: Russia—Kremlin's TV Seeks
To Influence Politics, Fuel Discontent in US.

I Other Russian Influence Efforts

) Some Russian influence
efforts appeared to be short lived or have little
traction, I
-

indicates Russian officials were unable to
conduct their desired election monitoring
plan because US officials denied their access.

* I W ndicates plans for

a Russian-language newspaper supportive of
President-elect Trump to be published in the
United States were scaled back in late
October after Moscow deemed the
President-elect’s chances for victory to be
unlikely.

|
I Using trolls as well as RT as part of its

influence efforts to denigrate Secretary Clinton.

I - pified

stories on scandals about Secretary Clinton and the
role of WikiLeaks in the election campaign,
including an article claiming that she allegedly
considered killing Assange.

I I i dicates the

likely financier of the so-called Internet Research
Agency of professional trolls located in Saint
Petersburg, close Putin ally Yevgeniy Prigozhin,



has confirmed ties to the GRU. We are working to

determine the further extent of ties between the
Internet Research Agency and the Russian
intelligence services.

* I A journalist who is a leading expert on the

Internet Research Agency claimed that some
social media accounts that appear to be tied to
Russia’s professional trolls—because they
previously were devoted to supporting Russian
actions in Ukraine—started to advocate for the
President-elect as early as December 2015.

I [nfluence Effort Was Boldest Yet in the US

I Russia’s effort to influence the

2016 US presidential election represented a
significant escalation in directness, level of activity,
and scope of effort compared to previous
operations aimed at US elections. We assess the
2016 influence campaign reflected the Kremlin's
recognition of the worldwide effects that mass
disclosures of US Government and other private
data—such as those conducted by WikiLeaks and
others—have achieved in recent years, and their
understanding of the value of orchestrating such
disclosures to maximize the impact of

compromising information. |
reporting and | ndicate that

since the collapse of the Soviet Union Moscow had
crafted plans to influence previous US presidential
elections, but we cannot confirm they were
executed.

B [ 2011, US-based Russian officials
had a draft plan to influence the 2012 US

presidential election, G
I The plan advocated exploiting the
Citizens United Supreme Court ruling to fund

candidates supporting Russian interests,
eventually creating a pro-Russia PAC to openly
advance Moscow's agenda. SVR officers in San
Francisco were tasked to compile information on

US firms with ties to Russia, |

I ossibly in support of this plan; we
have no information to indicate the plan was
implemented.

° I [ 1999, the SVR's San Francisco base
developed a plan to use a contact to promulgate
Russian views in US political parties’ campaign
platforms and among candidates for the

presidential election in 2000, EEEG_—_—
B —————————————————————
I

e (U) During the Cold War, the Soviet Union used
intelligence officers, influence agents, forgeries,
and press placements to disparage candidates
perceived as hostile to the Kremlin, according to
former KGB archivist Vasiliy Mitrokhin.

I Past Russian intelligence efforts related to
US elections have primarily focused on foreign
intelligence collection. For decades, Russian and
Soviet intelligence services have sought to collect
insider information from US political parties that
could help Russian leaders understand a new US
administration’s plans and priorities.

o I " 2008, all Russian consular offices were
required to report any information about the
likely outcome of the US presidential election,
potential cabinet members of the new
administration, the impact of the US economy on
the election, and the new administration’s
policies toward Russia, |
I The SVR Directorate S (Illegals) officers
arrested in the United States in 2010 also
reported to Moscow about the 2008 election.

e (U) In the 1970s, the KGB recruited a Democratic
Party activist who reported information about
then-presidential hopeful Jimmy Carter's
campaign and foreign policy plans, according to
Mitrokhin.

I 2016 Influence Campaign Could

Have Been More Extensive

I < assess that Moscow

refrained from the full spectrum of actions it could
have taken to affect the US election. We judge that
the Kremlin could have disclosed additional
material and could have conducted attacks on



electoral infrastructure in the runup to and on
Election Day.

B The GRU may have

compromised additional personal e-mail
accounts of leading US political figures from both
parties, judging from
reporting on the extent of its spearphishing
campaign from March through June. The
contents of any additional compromised email
accounts have yet to be disclosed.

* I Ve did not detect extensive

Il influence operations as part of the Kremlin's
campaign. The ] may not have released
additional materials, fearing loss of accesses that
would have endangered continued collection on
US decisionmaking in a Clinton administration,

L
* I V< did not see any forgeries

disclosed during the Russian influence campaign.
Russian intelligence services have used fabricated
information for active measures in numerous past
campaigns, according to | rress
reporting, and probably could have done so on
this occasion.

* I Ve assess the GRU refrained

from conducting attacks against the electoral
infrastructure to which it had access. It is unclear
why the GRU did not conduct attacks; it may
have refrained from doing so because it lacked
the technical capabilities, did not have what it
judged to be sufficient access to create desired
disruptive effects, or lacked approval for
disruption operations.

I Election Operation Signals “New Normal”
in Russian Influence Efforts

I Ve assess Moscow will apply

lessons learned from its campaign aimed at the US
presidential election to future influence efforts in
the United States and worldwide. We assess the
Russian intelligence services would have seen their
election influence campaign as at least a qualified
success regardless of the outcome of the election

because of their perceived ability to impact public
discussion in the United States.

* I PUtin's I
views of the disclosures suggest the Kremlin and
the intelligence services will continue to consider
using cyber-enabled disclosure operations
because of their belief that these can accomplish
Russian goals relatively easily without significant
damage to Russian interests. We have not yet
seen signs that US actions announced in late
December 2016 have changed this belief.

B Putin’s satisfaction at the

public attention paid to the influence effort,

underlines the value he assigns to these sorts of
efforts.

I e assess Germany's

federal elections in September 2017 will be the
next major focus of Russian influence operations.

) Russian intelligence has
conducted cyber espionage operations against
German think tanks and politicians, giving Russia
material it could leak in a similar manner to the
US influence campaign, judging from a body of

intelligence reporting. | EEG—S

‘k’



]
* I RUssia has

influenced or sought to influence election
campaigns in France, Montenegro, and Moldova,

) For more on Russian activities in Europe,
please see Annex B: Moscow's Efforts to
Manipulate Foreign Elections, 2000-16.

B Ve assess Russian intelligence services
will continue to develop capabilities to provide
Putin with options to use against the United States,
judging from past practice and current efforts.
Immediately after Election Day, the SVR probably
began a spearphishing campaign targeting US
Government employees and individuals associated
with US think tanks and NGOs in national security,

defense, and foreign policy fields, | N

10

B 'his campaign could provide

material for future influence efforts as well as
foreign intelligence collection on the incoming
administration’s goals and plans.

B Russia’s demonstrated ability to
gain access to at least some US electoral

infrastructure, G
I U o0ests that enhanced efforts

by the services could threaten the integrity of
future votes.

° I The Kremlin's financial and
material support to actors advancing its interests

within the United States can be covertly supplied
online, through cutouts, or during meetings in

Russia or other countries. | EEEEEEEEGEGEGEE



(U) Annex A

(U) Russia -- Kremlin's TV Seeks To Influence Politics, Fuel Discontent in US, 11 December 2012

(U) RT America TV, a Kremlin-financed channel operated from within the United States, has substantially
expanded its repertoire of programming that highlights criticism of alleged US shortcomings in democracy
and civil liberties. The rapid expansion of RT's operations and budget and recent candid statements by RT's
leadership point to the channel's importance to the Kremlin as a messaging tool and indicate a Kremlin-
directed campaign to undermine faith in the US Government and fuel political protest. The Kremlin has
committed significant resources to expanding the channel's reach, particularly its social media footprint. A
reliable UK report states that RT recently was the most-watched foreign news channel in the UK. RT
America has positioned itself as a domestic US channel and has deliberately sought to obscure any legal ties
to the Russian Government.

(U) In the runup to the 2012 US presidential election in November, English-language channel RT America
-- created and financed by the Russian Government and part of Russian Government-sponsored RT TV
(see textbox 1) -- intensified its usually critical coverage of the United States. The channel portrayed the
US electoral process as undemocratic and featured calls by US protesters for the public to rise up and
"take this government back."

e (U) RTintroduced two new shows --
"Breaking the Set" on 4 September and
"Truthseeker" on 2 November
-- both overwhelmingly focused on
criticism of US and Western
governments as well as the promotion
of radical discontent.

e (U) From August to November 2012,
RT ran numerous reports on alleged
US election fraud and voting machine
vulnerabilities, contending that US
election results cannot be trusted and
do not reflect the popular will.

e (U) Inan effort to highlight the (U) Messaging on RT prior to the US presidential

allgged lack of democracy” in the election (RT. 3 November)
United States, RT broadcast, hosted,

and advertised third-party candidate

debates and ran reporting supportive of the political agenda of these candidates. The RT hosts
asserted that the US two-party system does not represent the views of at least one-third of the
population and is a "sham."

11



e (U) RT aired a documentary about the
Occupy Wall Street movement on 1, 2,
and 4 November. RT framed the
movement as a fight against "the ruling
class” and described the current US
political system as corrupt and dominated
by corporations. RT advertising for the
documentary featured Occupy movement
calls to "take back" the government. The
documentary claimed that the US system
cannot be changed democratically, but
only through "revolution." After the 6
November US presidential election, RT aired a documentary called "Cultures of Protest," about
active and often violent political resistance (RT, 1-10 November).

(U) RT new show "Truthseeker" (RT, 11 November)

(U) RT Conducts Strategic Messaging for Russian Government

(U) RT's criticism of the US election was the latest facet of its broader and longer-standing anti-US
messaging likely aimed at undermining viewers' trust in US democratic procedures and undercutting US
criticism of Russia's political system. RT Editor in Chief Margarita Simonyan recently declared that the
United States itself lacks democracy and that it has "no moral right to teach the rest of the world"
(Kommersant, 6 November).

e (U) Simonyan has characterized RT's
coverage of the Occupy Wall Street
movement as "information warfare" that is
aimed at promoting popular dissatisfaction
with the US Government. RT created a
Facebook app to connect Occupy Wall
Street protesters via social media. In
addition, RT featured its own hosts in
Occupy rallies ("Minaev Live," 10 April; RT,
2,12 June).

e (U) RT's reports often characterize the
United States as a "surveillance state" and
allege widespread infringements of civil
liberties, police brutality, and drone use

(RT, 24, 28 October, 1-10 November). (U) Simonyan steps over the White House in the
e (U) RT has also focused on criticism of the introduction from her short-lived domestic show
US economic system, US currency policy, on REN TV (REN TV, 26 December 2011)

alleged Wall Street greed, and the US

national debt. Some of RT's hosts have

compared the United States to Imperial Rome and have predicted that government corruption and
"corporate greed" will lead to US financial collapse (RT, 31 October, 4 November).

12



(U) RT broadcasts support for other Russian interests in areas such as foreign and energy policy.

e (U) RT runs anti-fracking programming,
highlighting environmental issues and
the impacts on public health. This is
likely reflective of the Russian
Government's concern about the
impact of fracking and US natural gas
production on the global energy market
and the potential challenges to
Gazprom's profitability (5 October).

e (U) RTis aleading media voice

. ) . : "™ THE DEBATE OVER FRACKING: WHAT ARE
opposing Western intervention in the % THE HEALTH & ENVIRONMENTAL IMPACTS?

Syrian conflict and blaming the West for - RTTE e T A e, gr T
waging "information wars" against the
Syrian Government (RT, 10 October-9
November). (U) RT anti-fracking reporting (RT, 5 October)

e (U) In an earlier example of RT's
messaging in support of the Russian Government, during the Georgia-Russia military conflict the
channel accused Georgians of killing civilians and organizing a genocide of the Ossetian people.
According to Simonyan, when "the Ministry of Defense was at war with Georgia," RT was "waging
an information war against the entire Western world" (Kommersant, 11 July).

(U) In recent interviews, RT's leadership has candidly acknowledged its mission to expand its US audience
and to expose it to Kremlin messaging. However, the leadership rejected claims that RT interferes in US
domestic affairs.

e (U) Simonyan claimed in popular arts magazine Afisha on 3 October: "It is important to have a
channel that people get used to, and then, when needed, you show them what you need to show.
In some sense, not having our own foreign broadcasting is the same as not having a ministry of
defense. When there is no war, it looks like we don't need it. However, when there is a war, it is
critical.”

e (U) According to Simonyan, "the word 'propaganda’ has a very negative connotation, but indeed,
there is not a single international foreign TV channel that is doing something other than
promotion of the values of the country that it is broadcasting from." She added that "when
Russia is at war, we are, of course, on Russia's side" (Afisha, 3 October; Kommersant, 4 July).

e (U) TV-Novosti director Nikolov said on 4 October to the Association of Cable Television that RT
builds on worldwide demand for "an alternative view of the entire world." Simonyan asserted on
3 October in Afisha that RT's goal is "to make an alternative channel that shares information
unavailable elsewhere" in order to "conquer the audience" and expose it to Russian state
messaging (Afisha, 3 October; Kommersant, 4 July).

e (U) On 26 May, Simonyan tweeted with irony: "Ambassador McFaul hints that our channel is
interference with US domestic affairs. And we, sinful souls, were thinking that it is freedom of
speech."

13



(U) RT Leadership Closely Tied to, Controlled by Kremlin

(U) RT Editor in Chief Margarita Simonyan has close ties to top Russian Government officials, especially
Presidential Administration Deputy Chief of Staff Aleksey Gromov, who reportedly manages political TV
coverage in Russia and is one of the founders of RT.

e (U) Simonyan has claimed that
Gromov shielded her from other
officials and their requests to air
certain reports. Russian media
consider Simonyan to be Gromov's
protege (Kommersant, 4 July; Dozhd
TV, 11 July).

e (U) Simonyan replaced Gromov on
state-owned Channel One's Board of
Directors. Government officials,
including Gromov and Putin's Press
Secretary Peskov were involved in
creating RT and appointing Simonyan
(Afisha, 3 October).

e (U) According to Simonyan, Gromov
oversees political coverage on TV,
and he has periodic meetings with
media managers where he shares
classified information and discusses

their coverage plans. Some (U) Simonyan shows RT facilities to then Prime Minister
opposition journalists, including Putin. Simonyan was on Putin's 2012 presidential
Andrey Loshak, claim that he also election campaign staff in Moscow (Rospress, 22

grdered media attacks on opposition September 2010, Ria Novosti, 25 October 2012).
figures (Kommersant, 11 July).

(U) The Kremlin staffs RT and closely supervises RT's coverage, recruiting people who can convey Russian
strategic messaging because of their ideological beliefs.

e (U) The head of RT's Arabic-language service, Aydar Aganin, was rotated from the diplomatic
service to manage RT's Arabic-language expansion, suggesting a close relationship between RT
and Russia's foreign policy apparatus. RT's London Bureau is managed by Darya Pushkova, the
daughter of Aleksey Pushkov, the current chair of the Duma Russian Foreign Affairs Committee
and a former Gorbachev speechwriter (DXB, 26 March 2009; MK.ru, 13 March 2006).

e (U) According to Simonyan, the Russian Government sets rating and viewership requirements for
RT and, "since RT receives budget from the state, it must complete tasks given by the state."
According to Nikolov, RT news stories are written and edited "to become news" exclusively in RT's
Moscow office (Dozhd TV, 11 July; AKT, 4 October).

e (U) In her interview with pro-Kremlin journalist Sergey Minaev, Simonyan complimented RT staff
in the United States for passionately defending Russian positions on the air and in social media.

14
-



Simonyan said: "I wish you could see...how these guys, not just on air, but on their own social
networks, Twitter, and when giving interviews, how they defend the positions that we stand on!"
("Minaev Live," 10 April).

(U) RT Focuses on Social Media, Building Audience

(U) RT aggressively advertises its social media accounts and has a significant and fast-growing social
media footprint. In line with its efforts to present itself as anti-mainstream and to provide viewers
alternative news content, RT is making its social media operations a top priority, both to avoid broadcast
TV regulations and to expand its overall audience.

e (U) According to RT management, RT's website receives at least 500,000 unique viewers every
day. Since its inception in 2005, RT videos received more than 800 million views on YouTube (1
million views per day), which is the highest among news outlets (see graphics for comparison with
other news channels) (AKT, 4 October).

e (U) According to Simonyan, the TV audience worldwide is losing trust in traditional TV broadcasts
and stations, while the popularity of "alternative channels" like RT or Al Jazeera grows. RT
markets itself as an "alternative channel" that is available via the Internet everywhere in the world,
and it encourages interaction and social networking (Kommersant, 29 September).

e (U) According to Simonyan, RT uses social media to expand the reach of its political reporting
and uses well-trained people to monitor public opinion in social media commentaries
(Kommersant, 29 September).

e (U) According to Nikolov, RT requires its hosts to have social media accounts, in part because
social media allows the distribution of content that would not be allowed on television
(Newreporter.org, 11 October).

e (U) Simonyan claimed in her 3 October interview to independent TV channel Dozhd that Occupy
Wall Street coverage gave RT a significant audience boost.

15



TV News Broadcasters: Comparative Social Media Footprint

YouTube Views

RT/RT America

Al Jazeera English
BBC World

CNN/CNN International

Millions of views

0 200 400 600 800 1,000
YouTube Subscribers
Thousands of subscribers
RT/RT America
Al Jazeera English
BBC World
CNN/CNN International
0 100 200 300 400 500
Twitter Followers
Thousands of followers
RT/RT America |
Al Jazeera English |
BBC World |
[
CNN/CNN International | : : ) N : - ‘
0 1,000 2,000 3,000 4,000 5,000 6,000 7,000 8,000
Facebook Likes
Thousands of likes
RT/RT America
Al Jazeera English
BBC World
CNN/CNN International
0 1,000 2,000 3,000 4,000 5,000 6,000
Facebook Chatter
Thousands of posts
RT/RT America
Al Jazeera English
BBC World
CNN/CNN International
0 350
|

50 100 150 200 250 300
16
|



(U) The Kremlin spends $190 million a year on the distribution and dissemination of RT programming,
focusing on hotels and satellite, terrestrial, and cable broadcasting. The Kremlin is rapidly expanding RT's

availability around the world and giving it a reach comparable to channels such as Al Jazeera English.

According to Simonyan, the United Kingdom and the United States are RT's most successful markets. RT

does not, however, publish audience information.

(U) According to market research company Nielsen, RT had the most rapid growth (40 percent)
among all international news channels in the United States over the past year (2012). Its audience
in New York tripled and in Washington DC grew by 60% (Kommersant, 4 July).

(U) RT claims that it is surpassing Al Jazeera in viewership in New York and Washington DC
(BARB, 20 November; RT, 21 November).

(U) RT states on its website that it can reach more than 550 million people worldwide and 85
million people in the United States; however, it does not publicize its actual US audience numbers
(RT, 10 December).

(U) Formal Disassociation From Kremlin Facilitates RT US Messaging

(U) RT America formally disassociates itself from the Russian Government by using a Moscow-based

autonomous nonprofit organization to finance its US operations. According to RT's leadership, this
structure was set up to avoid the Foreign Agents Registration Act and to facilitate licensing abroad. In

addition, RT rebranded itself in 2008 to deemphasize its Russian origin.

(U) According to Simonyan, RT America differs from other Russian state institutions in terms of
ownership, but not in terms of financing. To disassociate RT from the Russian Government, the
federal news agency RIA Novosti established a subsidiary autonomous nonprofit organization,
TV-Novosti, using the formal independence of this company to establish and finance RT
worldwide (Dozhd TV, 11 July).

(U) Nikolov claimed that RT is an "autonomous noncommercial entity,” which is "well received by
foreign regulators" and "simplifies getting a license." Simonyan said that RT America is not a
"foreign agent" according to US law because it uses a US commercial organization for its
broadcasts (AKT, 4 October; Dozhd TV, 11 July).

(U) Simonyan observed that RT's original Russia-centric news reporting did not generate
sufficient audience, so RT switched to covering international and US domestic affairs and
removed the words "Russia Today" from the logo "to stop scaring away the audience" (Afisha, 18
October; Kommersant, 4 July).

(U) RT hires or makes contractual agreements with Westerners with views that fit its agenda and
airs them on RT. Simonyan said on the pro-Kremlin show "Minaev Live" on 10 April that RT has
enough audience and money to be able to choose its hosts, and it chooses the hosts that "think
like us," "are interested in working in the anti-mainstream," and defend RT's beliefs on social
media. Some hosts and journalists do not present themselves as associated with RT when
interviewing people, and many of them have affiliations to other media and activist organizations
in the United States ("Minaev Live," 10 April).

17



(U) Annex B

B Vioscow’s Efforts To Manipulate Foreign Elections, 2000-16

o A PN

5 = i il

@
»
<30
e

LOCATION OF INFLUENCE
MEASURE P

b L8

2000 01 02 03 04

0 06 07 08 09 0 1 12 14 16 ! 18

KYRGYZSTAN

NETHERLANDS

Wi

CZECHIA

B
e

, 'vwmr.m : ‘
g o,

18



(U) Annex C

(U) ESTIMATIVE LANGUAGE

L)) Estimative language consists of two elements: judgments about the likelihood of developments

or events occurring and levels of confidence in the sources and analytic reasoning supporting the
judgments. Judgments are not intended to imply that we have proof that shows something to be a fact.
Assessments are based on collected information, which is often incomplete or fragmentary, as well as
logic, argumentation, and precedents.

1)) Judgments of Likelihood. The chart below approximates how judgments of likelihood correlate with
percentages. Unless otherwise stated, the Intelligence Community's judgments are not derived via statistical
analysis. Phrases such as “we judge” and “we assess”—and terms such as “probable” and “likely"—convey
analytical assessments.

Percent
Almost Very Very Almost
no chance unlikely Unlikely  Roughly even chance Likely likely certainly
0 20 40 60 80 100
Highly Highly Nearly
Remote improbable Improbable  Roughly even odds Probable probable certain

L) Confidence in the Sources Supporting Judgments. Confidence levels provide assessments of the
quality and quantity of the source information that supports judgments. Consequently, we ascribe high,
moderate, or low levels of confidence to assessments:

* () High confidence generally indicates that judgments are based on high-quality information from
multiple sources. High confidence in a judgment does not imply that the assessment is a fact or a
certainty; such judgments might be wrong.

* (L) Moderate confidence generally means that the information is credibly sourced and plausible but
not of sufficient quality or corroborated sufficiently to warrant a higher level of confidence.

« (L)) Low confidence generally means that the information’s credibility and/or plausibility is uncertain,
that the information is too fragmented or poorly corroborated to make solid analytic inferences, or that
reliability of the sources is questionable.

UNCLASSIFIED I

19






APPROVED FOR RELEASE BY THE DNI ON 17 JULY 2025

Derived From:
Declassify On:

rrom: IR O NN -

Sent: Thursday, September 19, 2019 11:08 AM

vo: I o~ I - N

Subject: RE: ACTION REQUIRED: FOIA Search DF-2019-00269 (Hermann) ||
Classification: _

Classified By:
Derived From:
Declassify On:

I think you just need to respond to the request based on a plain reading of what it is

asking. If you have further questions about what is responsive, I think we can link you to
the FOIA officers and they probably have better expertise to guide you. Obviously, this all

predates me.

On #3, it is routine that we get material and don’t share it with everyone—and it’s not a

matter of a particular clearance.

eromn: [ - I -

Sent: Thursday, September 19, 2019 10:57 AM

vo: I - I o [

Subject: RE: ACTION REQUIRED: FOIA Search DF-2019-00269 (Hermann) || NG
Classification: _

Classified By:
Derived From:
Declassify On:

(Ul "' cut to the chase, saving detail for in—person if you think needed.




1. You DO have at least one NIC person who has been here through the whole period, &

worked on the paper — me.

o

technically a match.

3. IF the Dossier material WAS used by the NIC, un/ess it is also compartmented, my
NIO intentionally deceived and excluded me from things I was cleared for and had

I have at least one email I'll send to-. It is a complete snoozer — OSINT based, but

need to know, throughout his entire tenure here. I prefer to think that isn’t true, but if

it was, we have a problem.

4. TF instead, Shelby or are mis-speaking about what the NIC was considering in its’

analyses, it’s a pretty reckless idea to fling out in an FOUO email.

erom: I 0 - I - N

Sent: Thursday, September 19, 2019 8:55 AM

To: I > I - N

Subject: RE: ACTION REQUIRED: FOIA Search DF-2019-00269 (Hermann) | | RN

Classification: _

Classified By:
Derived From:
Declassify On:

-, are you asking for any guidance or action by me, or is this just informational?

Fror: N > I -

Sent: Wednesday, September 18, 2019 10:01 PM

To: I ' I -

Subject: RE: ACTION REQUIRED: FOIA Search DF-2019-00269 (Hermann) ||| RN

Classification: _
Classified By:

Derived From:

Declassify On:

-,

(U) To you only at this time;

(U) First - when | search all my mail highside items, only 9 hits match (“steele” + “dossier”) and |
believe these are 1 error plus 8 open-side news compilations sent to me as a member of a wide



distro. Only one of those is as old as 2017 {attached}. | can also run lowside if needed. However,
because | am under unresolved Congressional retention orders regarding Russia and Elections,
preventing deletion of anything Russia/Election related, | have thousands of emails on both systems
that might ‘hit” on wider search terms, and a sort through them is impractical.

- Second, regarding the email below — | am choosing my words carefully, for your awareness,
because the premise of the message is concerning:

e Asyou know, | was a Deputy on the NIO Cyber team, also the de-facto elections team, from
2015 through this year

e | have intermittently participated in IC foreign influence and election security efforts from
2014 through this evening

e | was asked by NIO Cyber [-] to participate in the analytic scrub of the non-
compartmented version of what | think is the 2017 ICA referenced below. It included no
dossier reference that | recall.

o l'was not/am notin all of the Russia compartments, and so | did not participate in
the crafting of the compartmented version

o At no point did- suggest that there was any analytically significant reporting that |
was NOT seeing, with the exception of compartmented material (I asked repeatedly,
because of analytic concerns | held regarding a KJ that remain unresolved to this
day.)

o At no point did | see or consider what | gather is, or was represented to be, ‘dossier’
materials.

e | did hear second hand from -, ostensibly recounting words of then DNI Clapper, on the
day of a briefing to current [then, | think, just elect] POTUS, about inclusion of dossier
materials in a presentation to POTUS elect. This was characterized as an unexpected and
unwanted sudden and unilateral act by then DIR FBI Comey, and as a source of concern to
the DNI.

e Tothis day, | have never seen or reviewed dossier materials in a work setting. | did recently
hear them referenced by two colleagues in terms consistent with the email below, which
struck me as concerning and at odds with my personal experience working election issues
during 2015-2017.

o With that single, recent exception, other than the email below, at no time in my IC



career has ‘dossier’ material ever been represented to me in a work setting as
something the NIC viewed as credible, or that was influential in crafting NIC
products.

- Bottom line — though | am glad to have been spared exposure to the material, if it was
influential, I hope it was in a compartment | am not in, because otherwise — given my 5 years of
working these topics at PDB and ICA level, to include the TS//SCI version of what | believe to be the
ICA referenced - we may have a different information issue.

(U) Respectfully,

¢rom: I © - I < [ O 5ehat of I
Sent: Wednesday, September 18, 2019 6:49 PM

y

cc: I

Subject: ACTION REQUIRED: FOIA Search DF-2019-00269 (Hermann)

Election Group,

Suspense: COB Tuesday, 9/24 to NIC-Tasker

Shelby believes this should be responded to by the NIC as the dossier was a factor in the 2017
ICA on the election interference in which an assessment of the document was added as an
annex.

Please review the attach document and conduct a search for the time period May 2016
through February 2017 of all records of communication (including emails on both .gov and
non-.gov accounts, text messages, and instant chats) between the office of the Director of
National Intelligence, including but not limited to former ODNI Director James Clapper, and
the office of the Director of the Federal Bureau of Investigation, including but not limited to
former FBI Director James Comey, regarding the collection of memos known as the "Steele
Dossier."

” ou 2w n o«

Recommended search terms the “Steele” “Dossier” “Cater Page” “James Comey” and “James



” ou

Clapper” “John Brennan” in my election-related files.

Thanks,

Analytic Program Manager
Contractor support to the National Intelligence Council
ODNI | DDII | NICFO

rrom: IR - NN -~ N 0 Seht o [
I :-oomber 18, 2019 2:32 PM

To: I R
cc: I

Subject: FW: ACTION REQUIRED: FOIA Search DF-2019-00269 (Hermann)

Classification: UNCLASSIFIED

Attn: NIMC, NIC

Suspense to Ml Taskers: 1600, 24 Sep 2019

Action: See FOIA request attached and below. Provide responsive documents and who searched,
where they searched, and what they searched for; OR a statement claiming your organization does
not reasonably expect to have responsive documents.

DIRECTORATE OF MISSION INTEGRATION

OFrICE OF THE DIRECTOR OF NATIONAL INTELLIGENCE

Task Manager [



I
rrom: I - I .

Sent: Wednesday, September 18, 2019 2:02 PM

ro: I I

I

co: N "I - N I

- S - I
- .

Subject: ACTION REQUIRED: FOIA Search DF-2019-00269 (Hermann); due COB 25 September 2019

Classification: UNCLASSIFIED

Good Afternoon MI and NCSC Colleagues,

The IMD/FOIA Branch received a FOIA request from Kimberly Hermann, FOIA case DF-
2019-00269, which is now in litigation in the United Stated District Court for the Northern
District of Georgia, Atlanta Division, as Civil Action 19-cv-03144.

Please review the attached request. If, after reviewing the attached request, you are

unclear of what is being asked for, or need assistance formulating your search, reach out
to the FOIA branch. We recommend utilizing the search terms “Steele dossier’ and
‘Steele report’ from 1 May 2016 through 28 February 2017.

Search all places likely to contain responsive documents including both classified and
unclassified emails systems; classified and unclassified user and shared drives. Whether
or not you find documents, include information about who searched, where they searched,
and what they searched for, including any search terms used. Please ensure this tasking is
forwarded to the NIC as well as any other component of MI that may reasonably have
documents.

Please let us know if there are other components we should search.

As potential custodians for documents responsive to this subject, we are asking for those
directly involved in work pertaining to the subject of the request to search.

All documents potentially responsive to the request must be provided to the FOIA office
regardless of level of classification. The FOIA office will appropriately handle sensitive
information. If you have concerns, please raise them with the FOIA office when you share the
documents you have found.

Please respond to the CC’d FOIA team members and myself NLT COB September 25, 2019.
Contact FOIA directly with any questions or concerns.

If you feel this request is too burdensome/voluminous to process, provide information

that supports your decision, along with any recommendations that would help narrow
the request asap. We will attempt to negotiate with the requester.



Respectfully,

Free!om 0! Information Act Branch

Office of the Director of National Intelligence
Office:
Secure:

Classification: UNCLASSIFIED

Classification: UNCLASSIFIED

Classification: UNCLASSIFIED//-

Classification:

Classification:

Classification:

Classification:

Classification:

Classification:

Classification:

Classification:

Classification:





